👑 Fanfare St. Cornelius

Fanfare St. Cornelius is ’n bloeiende vereniging uit het Brabantse dorpje Vortum-Mullem.
Naast de fanfare o.l.v. Henk Houben, heeft het ook een eigen Opleidingsorkest, slagwerkgroep en ’n gedegen jeugdopleiding.

De in 1910 opgerichte vereniging komt momenteel uit in de 4e divisie.

In haar 100-jarig bestaan kent de fanfare vele hoogte- en enkele dieptepunten.
Een dieptepunt is toch wel halverwege de jaren 70 toen er nog slechts enkele muzikanten lid waren van de fanfare. De ommekeer komt eind jaren tachtig. De vrouwelijke dirigent Betty Bartels neemt het stokje over van Harry v/d Kronenberg. Onder haar leiding promoveert de fanfare vanuit de 2e klasse naar de 1e en enkele jaren later stoomt de fanfare door naar de klasse Uitmuntendheid, de huidige 3e divisie.

Begin 2005 nam Chris Cuppen het fanfareorkest van Betty Bartels over.
In 2006 kwam een zeer grote groep leerlingen bij het fanfareorkest en dat is de reden dat Fanfare St. Cornelius niet binnen de gestelde termijn aan een Bondsconcours kon deelnemen, wat weer tot gevolg had dat ze weer degradeerde naar de 4e divisie.
Eind 2008 hoopte de fanfare de opgelopen achterstand weer in te halen.
Op 29 November 2008 promoveerde Fanfare St. Cornelius, met 85.83 punten, weer naar de Derde Divisie.
Terug in de klasse waar ze ook thuis hoort!

Tijdens het Eeuwfeest, op 28 mei 2010, werd aan Fanfare st. Cornelius de Koninklijke Erepenning uitgereikt.

In 2013 werd middels een groot Promsconcert en een muziekreis naar Oberschmeien (D), afscheid genomen van Chris Cuppen.
Vanaf september 2013 staat Fanfare St Cornelius onder leiding van Bart Deckers.

Door de wisseling van dirigent is het Fanfare st Cornelius niet gelukt om binnen de gestelde termijn aan een Bondsconcours deel te nemen, hierdoor is het Fanfare orkest weer gedegradeerd naar de 4e devisie. Onder leiding van Bart Deckers zijn veel verschillende concerten uitgevoerd. Hierbij is het jaarlijks terugkerend nieuwjaarsconcert een waar hoogte punt. Hieraan dragen alle facetten van onze muziekvereniging hun steentje bij; het Fanfare orkest, de Slagwerkgroep, het Opleidingsorkest, de jeugdslagwerkgroep en ook de blokfluiters. Daarnaast word deze muziekale avond vaak ondersteund met zang en dans vanuit andere lokale verenigingen.

In november 2018 heeft het Fanfare orkest olv Bart Deckers deelgenomen aan het Bondsconcours te Veldhoven waarbij 87.5 punten behaald werden wat zorgde voor een prachtige eerste plaats met promotie naar de 3e devisie!

In het voorjaar van 2019 neemt Bart Deckers tijdens het nieuwjaarsconcert afscheid van onze vereniging en draagt hij het stokje over aan Henk Houben.

Naast het Bondsconcours neemt Fanfare St. Cornelius regelmatig deel aan andere concoursen, zoals het Peeltoernooi.

Ook organiseert ze regelmatig zeer gezellige concertreizen naar het buitenland.
Zo was de fanfare in Luxemburg en België en in 2006 in Bernkaste-Kues (D) en in 2007 in Alsfeld (D)
In 2009 ging de reis weer naar Belgie waar ditmaal Brugge werd bezocht.
Na de viering van het 100 jarig bestaan in 2010 werd in 2011 weer een concertreis ondernomen naar Leuven, Belgie.
In 2013 volgde dus de reis naar Oberschmeien (D) hierna zijn we in 2015 wederom naar Duitsland gegaan maar nu naar Trier en in 2018 is de fanfare een weekend neergestreken in Meppen (D).

👑 Fanfare St. Cornelius