Jubileumboek

Eind oktober 2010 verscheen het 232 pagina’s dikke boek ‘Vortum-Mullem, een dorp waar muziek inzit’ van de hand van socioloog Theo Fransen, die geboren is in Vortum Mullem.
Dit ter gelegenheid van het eeuwfeest (1910-2010) van fanfare St. Cornelius.

Jubileumboek

De auteur van het jubileumboek van de Vortum Mullemse fanfare, Theo Fransen (77) is geboren in Vorum Mullem in het huis dat nu door zijn broer Martien en eega Lies gerund wordt als Café Spoorzicht.
Fransen, afgestudeerd als socioloog te Nijmegen, vertrok in 1960 uit Vortum Mullem, werkte na zijn wetenschappelijke studie drie jaar bij het KASKI te Den Haag, om vervolgens naar Venlo te trekken, alwaar hij onderzoeker werd bij de gemeente Venlo.
Hij is daarnaast vooral bekend als dé carnavalsprofessor van Nederland, in het bijzonder van Limburg.

Historie van het dorp

Fransen: “In 2007 werd ik gevraagd om een boek te schrijven over fanfare St. Cornelius, die in 2010 100 jaar jong zou zijn.
Een grote eer. Wel had ik een paar voorwaarden.
Ik wilde de geschiedenis van de fanfare inbedden in de historie van het dorp en ik wilde handgeschreven teksten aanleveren.”
“Het boek kostte me heel veel werk. Ik schat meer dan 1200 uur.
Een derde van het boek gaat over de fanfare, tweederde bevat de geschiedenis van Vortum Mullem in de vorige eeuw.”
Fransen, getrouwd, vader van drie kinderen en opa van vijf kleinkinderen, had de beschikking over een begeleidingsgroep: Herman van Bree, Toon Gerrits, Henny de Haas en Ans Dekkers - de Haas
.
Grondige studie

“Ik wilde”, zo gaat Fransen gedreven verder, “wetenschappelijk verantwoord te werk gaan.
Ten eerste, alle naslagwerken zijn grondig bestudeerd.
Aandachtspunt twee: Er zijn zo’n zes bijeenkomsten gehouden met mensen boven de 55 jaar, die een band hebben met Vortum-Mullem.
En het derde punt: Uitgebreide studie van de archieven over Vortum Mullem in het Streekarchief te Grave, zoals bijvoorbeeld alle edities van het BW vanaf 1910.
Tot slot voerde ik ook individuele gesprekken met de oudste inwoners, vanaf 70 jaar, van het dorp.”
Op 23 en 24 oktober 2010, tijdens het bezoek van Musikkapelle Harmonie uit Oberschmeien (kerkdorp van de Boxmeerse partnerstad Sigmaringen) is het boek, aldus voorzitter van Bree, overhandigd aan de oudste inwoner van Vortum Mullem en aan het oudste lid van de fanfare: respectievelijk Oma de Haas (96) en Jan Broeder (92).

(Bron: Boxmeers Weekblad)

Wie nog een exemplaar van dit Jubileumboek, à € 25,00 wil kopen kan zich melden via onze contactpagina.