Kids in Concert

Publicatiedatum: Dinsdag 21 mei 2019

Bron: Gelderlander

Fanfare pakt dit jaar groots uit dankzij ‘fantastisch’ Knillus

VORTUM-MULLUM - Superblij zijn ze met hun nieuwe accommodatie: multifunctioneel centrum Knillus in Vortum-Mullem. Daarom dit jaar geen spelletjesmiddag, maar een concert van de jonge muzikanten van Fanfare St. Cornelius.
Een maffe muziekmiddag met schmink, een stoelendans en andere spellen. Die verzorgden jonge muzikanten van Fanfare St. Cornelius in het verleden. Nu pakken ze flink uit, met Kids in Concert! En dat kunnen ze doen, want de fanfare uit Vortum-Mullem beschikt tegenwoordig over een voortreffelijke locatie: multifunctioneel centrum Knillus.

,,Met ons jeugdorkest willen we elk jaar iets anders doen. We hebben nu een fantastische accommodatie en kunnen ons mooi presenteren. De fanfare is superblij met Knillus. Dit centrum is uitermate geschikt voor concerten. Het heeft een mooi podium, licht en geluid zijn voorhanden. We hebben een mooi café en een prachtige zaal om het publiek te ontvangen. Omdat alle faciliteiten er zijn, hoeven we niet veel kosten te maken. We kunnen het concert zelfs gratis aanbieden”, zegt Frank van Wely (50).

Dirigent
De inwoner van Gennep is dirigent van het jeugdorkest. Hij kwam met het idee Kids in Concert te organiseren. ,,Het leek ons een mooie uitdaging en voor de jeugd een leerzame ervaring. Ons doel was ook kinderen van buiten het opleidingsorkest uit te dagen mee te doen. Vaak zit een jonge gitarist, pianist of violist thuis in zijn eentje wat te oefenen”, zegt Van Wely. ,,Met Kids in Concert! bieden we ze de mogelijkheid zich op een podium te presenteren met onze jeugdvereniging. Dat is toch fantastisch.’’

De 23 jongeren van het opleidingsorkest zijn tussen 10 en 18 jaar oud. ,,Ze worden ondersteund door acht oudere, meer ervaren muzikanten. Zo kunnen we ze beter begeleiden en voor jonge blaasmuzikanten is het lastig een groot instrument als een bastuba, bariton of trombone te bespelen.”

Geheim
Welk repertoire zondag wordt uitgevoerd, houden Van Wely en saxofonist Sjeela Jansen (22), lid van de jeugdcommissie, voor zich. Jansen: ,,Het is voor elk wat wils.’’ Van Wely: ,,Het moet een verrassing zijn. Het is een programma van twee uur, met bijna allemaal nieuwe nummers. We hebben actuele composities waar we een fanfare-arrangement van hebben en populaire nummers van vroeger. Ook onze jeugdslagwerkgroep doet mee, met vier stukken. We zijn in samenspraak met de solisten tot bepaalde nummers gekomen. Zij moeten het leuk vinden en er plezier aan beleven.”

Jansen: ,,Net als een paar andere volwassenen speel ik mee in het jeugdorkest. Daardoor komen we gemakkelijk in contact met de jongeren. Zij hebben gezegd dat ze het fijn vinden ook eens een wat groter concert te geven.’’

Van Wely: ,, Zo’n voorstelling leeft in een dorp waarin de samenhang tussen de mensen groot is. Mooi om te zien. Hoe trots kan je als ouder zijn, als je je kind op deze wijze bezig ziet voor een hopelijk volle zaal met goed geluid en mooie lichtshow? Ik heb in de regio nog nooit een jeugdproms op deze manier gezien.”

Elke vrijdag duurt de repetitie een uur. Van Wely: ,,Dit is vrij hectisch en kort. Het is elke keer aanpoten vanwege de strakke planning. Nee, de zweep gaat er niet over. Het plezier staat voorop. Maar het is wel heel intensief, dus je moet het niet ieder jaar doen.’’

Kids in Concert
  • Aan Kids in Concert! van de Koninklijke Fanfare St. Cornelius uit Vortum-Mullem nemen zondag 53 kinderen en 9 volwassenen deel.
  • Het opleidingsorkest staat onder leiding van de Gennepenaar Frank van Wely.
  • De meeste solisten wonen in Vortum-Mullem: Amélie Stapel (piano), Rens Brienen (trompet), Sven van Kasteren (saxofoon), Luc Jakobs (zang), John Hendriks (xylofoon) en Jannes Ebben (drums).
  • Uit Gennep komt Luca Janssen (gitaar) en uit Vierlingsbeek Jessy Willems (viool).
  • De jeugdslagwerkgroep van St. Cornelius brengt vier nummers.
  • Ook twee groepen van Dansschool Kim uit Boxmeer maken zondag hun opwachting. De jeugdige presentator Ivo van der Horst is ter plaatse bekend van pronkzittingen van de carnavalsclub.
  • Het concert heeft plaats in de multifunctionele accommodatie Knillus in Vortum-Mullem, begint om 15.00 uur (zaal open: 14.30 uur) en is gratis toegankelijk.
Lees hier het originele artikel

Geplaatst door: Saskia Broeder